måndag, oktober 01, 2012

La Boite à Gros Mots

...eller svordomsburken som man kanske kan kalla den, har blivit invigd på mitt arbete idag.
Jag gjorde av med 10 cts som motsvarar en svordom efter ett rungande Merde som följde en dumhet utförd av undertecknad på min dator... Nathalie spenderade 20 cts och Joëlle 10cts. De andra är så fula i munnen att de inte ens vågar vara med.

Det är så lätt att trilla in i svordomsträsket när man diskuterar med mina kollegor på jobbet.
Jargongen är ganska hård men hjärtlig och i vokabuläret ingår en hel del mer eller mindre fulingar...

Jag tycker inte att jag svär särskilt mycket på svenska (fast mamma håller inte med, Hej mamma!) och inte särskilt på franska heller. Je sais me tenir, jag uppför mig när det "krävs" och släpper loss när jag kan...
På jobbet är det nästan lite som en tävling i att slänga käft och jag ligger bra till på den listan!
Nu ska det bli ändring och jag ska utveckla konsten i att slänga käft med stil istället för med runda ord...
Saperlipopette, fichtre, diantre, bon sang de bois, nom d'une pipe, sacrebleu, zut, mince, punaise och mercredi kommer enkom hädanefter att periodvis halka ur denna rosentrut!

4 kommentarer:

  1. Vad bra! I perioder svär jag mer än en häst galopperar och det är inte bra någonstans. Jag svor några gånger förra veckan på mitt nya jobb. Första veckan. Det måste verkligen bli ändring. Jag är med! 1 kr/svordom?

    SvaraRadera
  2. 1kr/svordom förutom "Salope" den kostar 1€... Ska vi avlägga rapport på fredag? Och så ska vi försöka att bara tänka positiva och glada tankar!
    Ha en fin vecka utan svordomar!

    SvaraRadera
  3. Det där saperli-ordet låter gulligt. Vad betyder det?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Saperlipopette kommer från saperlotte, en mild version av sapristi som används i stället för sacristi för att inte öppet häda...
      Det betyder ungefär "(Åh) Herregud!" :o)

      Radera