måndag, maj 01, 2017

1:a maj välkommen

Arbetarrörelsens internationella högtidsdag, då jobbar man inte, om man nu inte har gjort karriär inom service yrket, då jobbar man!
I Frankrike ger man dessutom varann liljekonvalj som en symbol för lycka.
Liljekonvaljen har alltid symboliserat våren och kelterna gav den en status av lyckobringare!
1561 gjorde Charles den 9:e seden officiell, han hade fått en stängel den första maj och bestämde att det skulle bli tradition. Han gav sina hovdamer en liljekonvalj varje år efter det.

Jag är ingen hovdam och det är inte Matthias mamma heller men vi hade köpt liljekonvaljer till varann, ja Matthias och Maurice hängde också med i lyckoönskandet!

Jag strök idag istället för att göra iordning mitt kontor. Ungefär lika roligt!
Vi åkte till Truffaut idag, mest för att Matthias ville ha sprayfärg till sin bil, men jag passade på att köpa ett fjärilsträd. Det fattades ett "mammaträd" i trädgården och mamma ville ha ett Buddleja träd.
Min granne sa att det växer snabbt, hoppas att vi får många blommor så att fjärilarna kommer och sätter sig där!

Jag passade också på att köpa nya krukor till min palm som jag köpte när jag bodde i Vincennes. Den är 10 år gammal i år och jag tycker nog att han behöver en ny kruka. Vi har tagit isär den så jag behövde två krukor!

Efter trädgårdsarbetet stack jag ut för en runda. Det blev nästan 6km idag, men jä*lar vad det är tungt. Bättre än förra veckan men ändå!
Förbannade otacksamma sport!
Nu är jag dödstrött och behöver att hoppa till sängs!
En glad nyhet, min kompis Joanne kommer i juni och ska gå med mig på den internationella yoga dagen! Hon har aldrig sett vårt hus heller, det ska bli roligt!

Dagens bild är av liljekonvaljen vi fick av Matthias föräldrar! Je porte bonheur, jag bringar lycka!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar